Tryb SkypeMe!
 
O kampanii
Opublikowany

Lokal Bez Papierosa.pl – jak to się zaczęło?

Lokal bez papierosa.pl to ogólnopolska kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie MANKO, której głównym celem jest propagowanie wśród społeczeństwa idei przestrzeni publicznej wolnej od dymu tytoniowego. To także wielka platforma informacyjna i edukacyjna w zakresie ochrony praw zdrowia i polityki antytytoniowej. W ciągu ponad 5 lat trwania kampanii udało się zrealizować wiele celów, które przyświecały jej powstaniu. Przede wszystkim udało się stworzyć pierwszą w Polsce sieć Lokali Bez Papierosa, która skupia obecnie ponad 2000 lokali, a liczba ta stale rośnie. Sukces lokali bez papierosa pokazuje rosnące poparcie klientów i właścicieli lokali przekonanych o słuszności i opłacalności wprowadzania miejsc wolnych od dymu tytoniowego.

Jest się czym pochwalić

W ramach kampanii zorganizowano wiele różnorodnych działań – m.in. ponad 200 eventów zdrowotno-rozrywkowych w całej Polsce (gry miejskie, murale, fleshmoby, festiwale, konkursy), przegląd filmowy „Wypalone Kino”. Powstało ok. 300 000 sztuk mapek z „lokalami bez papierosa” w 30 miastach.

Działalność Stowarzyszenia doceniona została kilkoma nagrodami oraz wyróżnieniami w prestiżowych konkursach, w tym: Biały Kruk, Złote Spinacze, Kryształy Soli, Laury Magellana, Medal Obywatelski oraz nagrodą w międzynarodowym konkursie Global Tobacco Control Alumni Awards for Excellence za skuteczne wdrażanie polityki antytytoniowej.

Kampanię poparło wiele gwiazd, m.in. Kayah (piosenkarka), Ewa Wachowicz (dziennikarka, Miss Polonia 1992), Anna Wyszkoni (piosenkarka), Olga Borys (aktorka), Anna Dymna (aktorka filmowa i teatralna; założycielka Fundacji „Mimo Wszystko”), Grzegorz Turnau (wokalista, kompozytor, pianista, poeta), Jerzy Stuhr (aktor, reżyser teatralny i filmowy, pedagog), Krzysztof Piasecki (satyryk), Maciej Orłoś (prezenter telewizyjne), Marcin Daniec (artysta kabaretowy), Kasia Sochacka (finalistka III edycji programu „Mam Talent”).

Stowarzyszenie MANKO, współpracuje z szeregiem instytucji państwowych (m.in. Głównym Inspektoratem Sanitarnym, Ministerstwem Zdrowia, Biurem Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce) oraz międzynarodowych (Bloomberg Initiative czy World Lung Foundation). MANKO to także współtwórca Partnerstwa „Polska Bez Dymu”. Narzędzia polityki zdrowia publicznego, które staramy się wdrożyć w Polsce oparte są o dowody naukowe i sprawdzone międzynarodowe standardy.

Stowarzyszenie MANKO to organizacja pożytku publicznego – przekaż swój 1% na politykę antytytoniową – KRS 0000225549

Wielki sukces – zakaz palenia w Polsce

Kampania w dużej mierze przyczyniła się do przeforsowania ustawy  o zakazie palenia w miejscach publicznych w listopadzie 2010 roku. Dzięki temu dołączyliśmy do grona krajów europejskich promujących antytytoniową politykę (m.in. Irlandia, Wielka Brytania, Norwegia, Szkocja, Szwecja, Malta, Włochy czy Hiszpania). W praktyce zaś wejście w życie nowej ustawy stało się jednoczesną realizacją głównych celów Kampanii Lokal bez Papierosa. Po pierwsze realnie zmniejszono zagrożenie wynikające z biernego palenia w miejscach publicznych, dodając do listy lokale gastronomiczno-rozrywkowe. To wielki krok, ponieważ Kampania od początku istnienia zwracała uwagę, aby nie pozostawać biernym – w dwojakim znaczeniu. Biernym jako bierny palacz, a także jako bierny obywatel – nie protestujący przeciw zatruwaniu siebie i innych dymem tytoniowym. Brak oznaczeń przy lokalach i nierespektowania przepisów o zakazie palenia były dużymi problemami, ale istotną kwestią był też brak asertywności i pasywna postawa niepalących. Dzięki Kampanii i ustawie zakazującej palenia w miejscach publicznych rozwiązany został problem „pozornych sal dla niepalących”, w których do tej pory bezkarnie się paliło. Teraz nowe przepisy popierane przez Stowarzyszenie MANKO ucięły ten zwyczaj. Wyjścia prawne są dwa: jeśli lokal jest jednoizbowy obowiązuje całkowity zakaz palenia, jeśli lokal ma więcej pomieszczeń, wolno właścicielowi stworzyć salę dla palących, ale musi ona być odpowiednio wydzielona, tak by dym nie przedostawał się do innych pomieszczeń.

Nie spoczywamy na laurach – co dalej?

Najważniejsze, że Kampania Lokal Bez Papierosa.pl po 15 listopada nie zwalnia tempa i nie spoczywa na laurach. Wręcz przeciwnie, mapy lokali są stale uaktualniane, Stowarzyszenie sprawdza czy lokale respektują zakaz i oczywiście zachęca nowe miejsca do przyłączania się do sieci lokali bez papierosa.

W ramach kampanii promujemy wszelkie inicjatywy społeczne i ustawodawcze, które przyczyniają się do ograniczenia konsumpcji tytoniu w Polsce – m.in. wprowadzenie ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów, podnoszenie akcyzy na wyroby tytoniowe, zakaz ekspozycji wyrobów tytoniowych w punktach sprzedaży, stosowania dodatków smakowych i aromatów, które zwiększają atrakcyjność wyrobów tytoniowych czy produkcji tzw. slimów.  By dowiedzieć się więcej przejdź do Aktualności.

 

Comments are closed.