Tryb SkypeMe!
 
Wypalone kino
Opublikowany

Stowarzyszenie MANKO w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej PolskaBezDymu dwukrotnie zorganizowało już Przegląd Filmowy „Wypalone Kino”. Pierwszy odbył się w Krakowie w Klubie Rotunda (12-14.10.2009), drugi w roku kolejnym (20-22.10.2010), ale już w łódzkim kinie Polonia. Impreza w obydwu odsłonach cieszyła się dużym powodzeniem i w ciągu trzech dni jej trwania każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Oczywiście nie tylko cele typowo estetyczne przyświecały zorganizowaniu Przeglądu. Podpowiedź, jaki był główny zamiar daje już sam tytuł Festiwalu i oczywiście główny organizator. Celem Przeglądu było pokazanie zmian w postrzeganiu palenia papierosów na przestrzeni XX wieku, jak również wywołanie dyskusji związanej z wykorzystaniem papierosa i dymu jako środków wyrazu filmowego. Podczas obydwu edycji prezentowane były interesujące filmy pełnometrażowe, m.in. „Kawa i papierosy”, „Coco-Chanel”, a także „Romans i papierosy” czy „Dziękujemy za palenie”. Jak na antynikotynowy w zamierzeniu przegląd przystało, nie zabrakło także niebanalnych społecznie reklam antytytoniowych. Materiał audiowizualny rokrocznie uzupełniały wykłady prowadzone przez ekspertów, a także spotkania z wybitnymi twórcami.

Dlaczego filmy z papierosem w tle w kampanii antytytoniowej?

Pytanie to zachęca do sprawdzenia, jaki procent budżetu koncernów tytoniowych jest przeznaczany na dofinansowanie produkcji filmowej, a jaki gwiazd. Ta kwestia została przedstawiona najpierw poprzez film „Dziękujemy za palenie”, którego akcja dotyczy walki jednego z  koncernów tytoniowych o zwiększenie sprzedaży  swoich produktów, koncernu prowadzącego  nieczysty lobbing. I tu dochodzimy do meritum idei Przeglądu.

Nie jest tajemnicą, że wielkie koncerny tytoniowe, jak na przykład Phillip Morris, od początku swego istnienia ściśle współpracują z przemysłem filmowym. W Hollywood, w przeciągu tylko ostatniej dekady wyprodukowano ponad 300 filmów, w których papieros pojawia się „mimochodem”, przez przypadek. Tak w „Sin City” czy „Romanse i papierosy”, w filmach które można było zobaczyć na Przeglądzie Filmowym niebezpiecznie ukazuje się papierosa jako coś zupełnie naturalnego, trendy i  potrzebnego. Ten edukacyjny wymiar przeglądu to przede wszystkim nastawienie na interakcję z widzem: wywołanie przemyśleń, dyskusji, wyciąganie wniosków. Formuła przeglądu jest jednak daleka od moralizatorstwa i zwraca przede wszystkim uwagę na artystyczny wymiar prezentowanych form filmowych – obraz uzależnienia w sztuce i dym ukazane są niejednokrotnie jako środek wyrazu filmowego.

„Nakręć się społecznie”

Dodatkowym walorem Przeglądu był także konkurs „Nakręć się społecznie” na najlepszy film/spot promujący kampanię Polska Bez Dymu. Aktywizujący młodych twórców (zarówno profesjonalistów jak i amatorów) do stworzenia reklamy społecznej spójnej z ideą kampanii. Celem konkursu było zachęcenie do działania i twórczej polemiki z problemem palenia tytoniu, a także zwrócenie uwagi na ciekawy rodzaj filmu, jakim jest reklama społeczna.

 

Comments are closed.