Tryb SkypeMe!
 
Opublikowany

Jak najlepiej chronić dziecko przed dymem tytoniowym? Rzuć palenie!

.

Rzucenie palenia jest zadaniem trudnym, wymagającym determinacji, ale możliwym do zrealizowania. Wiele osób, które rzuciły palenie cieszy się lepszym zdrowiem i dłuższym życiem.

.

Uzależnienie od nikotyny jest uznane za chorobę, której przezwyciężenie będzie wymagało od Ciebie konsekwencji w działaniu, wysiłku oraz wsparcia od bliskich. Najważniejszym elementem twojego planu rzucenia palenia powinna być oparta o silną motywację samokontrola wspierana przez otoczenie (osoby bliskie i rodzinę). Przy zachowaniu odpowiedniej aktywności fizycznej i diety, zgodnej z zasadami zdrowego żywienia, rzucenie palenia jest łatwiejsze i nie powoduje wzrostu masy ciała.

.

 Można rzucić palenie jeśli jest już za późno by to uczynić?

.

  • Nigdy nie jest za późno. Rzucenie palenia w jakimkolwiek czasie, jest najważniejszą rzeczą jaką możesz zrobić dla zdrowia Twojego dziecka jak i swojego. Jest to dobre również dla ojca dziecka.
  • Skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby upewnić się czy plan rzucenia nałogu jest bezpieczny dla waszego zdrowia

.

Czy trudno jest rzucić palenie podczas zakładania rodziny?

.

Proces rzucania palenia jest dla każdego sprawą indywidualną, ale są sposoby by było łatwiejsze:

.

  • Przypominaj sobie, iż rzucenie palenia uchroni zarówno Ciebie jak i Twoje dziecko przed negatywnymi skutkami nałogu
  • Jeżeli jest więcej niż jeden palacz w domu, to spróbujcie razem rozstać się z nałogiem
  • Spożywaj owoce i warzywa oraz pij wodę. Są one również zdrowe dla Twojego dziecka
  • Usuń z domu popielniczki i inne przedmioty zachęcające do palenia papierosów
  • Porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat rzucenia palenia
  • Nie należy się zniechęcać, jeśli nie rzucisz palenia za pierwszym razem. Najczęściej palacze potrzebują kilku prób zanim skutecznie rozstaną się z nałogiem, dlatego warto próbować.

.

Rzucając palenie musisz się liczyć z wystąpieniem: głodu nikotynowego (nieodpartej chęci zapalenia papierosa), dyskomfortu, drażliwości, frustracji, gniewu, niepokoju, trudności z koncentracją uwagi, bezsenności, bólu głowy, wzmożonego apetytu. Jednak objawy zespołu abstynencji można łagodzić i mają one największe nasilenie w ciągu pierwszych tygodni, a następnie stopniowo ustępują. Chociaż potrzeba zapalenia papierosa może pojawiać się jeszcze przez rok. Dlatego też rok niepalenia traktowany jest obecnie jako kryterium osiągnięcia trwałej abstynencji.

 Łukasz Balwicki
Kierownik Uniwersyteckiej Poradni Antytytoniowej w Gdańsku

 

Comments are closed.